Ollaan täällä Miehen sukua moikkaamassa pitkästä aikaa. Tällä reissulla ois tarkotus mennä myös jahtailemaan vähän kanalintuja paistin toivossa... Työ on haitannut harrastuksia ja sen takia blogikin on edelleen kuvien ja juttujen osalta päivittämättä. Mutta nyt rykäsen tähän jonkinmoisen pikakertauksen viime aikojen hurjista tapahtumista.

Aloitetaan kirvoista, kun Hilukin niistä jo ehti kyselemään. Mullahan kirvat tuli ulkona olleisiin kasveihin ja niitä yritin häätää mäntysuopaliuoksella sekä Raidilla. Kirvat kyllä hävis aina hetkoks, mutta tuli jonkin ajan päästä uudestaan. Selvitys tuohon mäntysuopaan on se, että kirvat hukkuu veteen...ja mäntysuopa poistaa veden pintajännitystä, joten se pääsee paremmin lehtien koloihin, kirvan keuhkoihin jne. Ainakii näin mä oon asian itelleni selittäny :) Korjatkoon joku...jos oon AIVAN väärässä. Raidista oon käyttäny sitä House & Garden versioo, jossa varoaika on 1 vrk eli tuon myrkyn jälkeen voi niitä marjoja hyvillä mielin syödä...on syötykin eikä nyt kovin pahoja oireita tullu....ei ainakaan ite oo huomattu. Pari päivää ennen tänne reissuun lähtöö jouduttiin myrkyttämään uudelleen, mutta eilen ei ainakaan näkyny mitään. Tarvittaessa sitten taas ruutataan myrkkyä. Kun kirvan munimat munathan ei huku...ne jää sinne lehtien pinnalle ellei niitä esim. suihkuttaessa hinkkaa pois. Sen takia niitä kirvoja sitten uusiutuvasti tulee. Sama ongelma tulee esille myös tuon myrkyn kanssa...tietääkseni se ei imeydy niihin muniin eli tarttee sitten uusia käsittely pariin otteeseen.

Muuten Pojat jakselee jokseenkin mainiosti. Edelleen osa kukkasista kuivahtaa ja tippuu pois ennen kuin mitään marjaa pääsee syntymään ja osa kasvattaa marjaa hetken, mutta sitten se varsi nuupahtaa ja marjanalku tippuu pois. Suosikkipoikani teki tämän jälkimmäisen tempun muutama pvä sitten...ja niin kun mä olin iloissani, että se ylipäätään tekee marjoja. No ei hätää...sisälle päästyään Pojat on innostunu kasvattamaan uusia oksia/lehtiä ja sitä myötä myös kukkasia. Uusia kukkia taas avautunut ja oon yrittäny niitä vähän pöllytelläkin. Pojille oon nyt antanu Kemiran Grow Howta kerran viikossa ja ne on hiukkasen piristyny siitä. Marjoja on ja ensimmäisissä on havaittavissa jo värin vaihtoa. Cayannessa oli tapahtunut semmonen juttu, että yks pikkunen marja (ehkä jtn 3 cm) oli vaihtanu värinsä vihreestä oranssiks yhessä yössä!!! Edellisenä iltana ei varmana näkyny mitään värieroja ja aamulla sitten se tillotti siellä ihan oranssina...tosin ite en sitä heti ees älynny :) Ja nyt viikolla sitten toinenkin saman puskan marja alkoi vaihtamaan väriään. Muut marjat on edelleen joko vihreitä, violetteja tai vaaleankeltaisia. Vallan ilahtunut oon Bolivian Rainbown sadosta...kun ne vaan kaikki kypsyis. Se on hauskan näkönen kasvi ja ne marjat on kivannäkösiä :D

Sadonkorjuujuhlia odotellen...